zondag 28 november 2021

De flinke fik

Hoewel ik het liefst overdag hardloop, ren ik af en toe ook een rondje met de buurman op een doordeweekse avond. Het is dan wel zaak dat we ons goed aankleden; niet alleen extra laagjes kleding tegen de kou, maar ook reflecterende hesjes of bandjes met lichtjes om de bovenarm. 

Vorige week donderdag waren we bijna thuis toen ik dacht iets van een brandlucht te ruiken. 'Ik ruik een houtkachel', zei ik nog tegen m'n hardloopbuurman, waaraan ik toevoegde dat die dingen slecht zijn voor het milieu. We stopten pas met rennen vlak voordat we bij onze voordeuren waren en we riepen nog iets naar elkaar als 'het was weer voor herhaling vatbaar!' voordat m'n buurman bij hem naar binnen stapte. Voordat ook ik de sleutel in het slot draaide om m'n voordeur te openen realiseerde ik me dat ik nog brood moest halen uit onze extra vriezer die in de schuur in onze voortuin staat. Dus ik draaide me om en schrok enorm! Over de daken van de huizen schuin tegenover ons zag ik een enorme gitzwarte rookkolom schuin onze straat oversteken. En binnen no-time hoorde ik allerlei sirenes! Ik klopte op de deur van de buren en wees naar de rook, die al snel voor een deel oranje-rood was.

We renden nog een extra stukje, nu naar waar de rook vandaan kwam. En al snel zagen we dat het flink mis was; op het bedrijventerrein aan de overkant van de weg stond een grote hal in de fik en ook het garagebedrijf ernaast begon al vlam te vatten. In die hal stonden tientallen elektrische leenscooters, waarvan blijkbaar een accu vlam had gevat. Een dik jaar geleden was ook al eens zo'n scooter in de fik gevlogen, maar toen bleef de schade enigszins beperkt omdat deze op de stoep voor de loods stond. Maar nu was er geen houden meer aan. Ik ben weer snel naar huis gegaan om daar te waarschuwen en de ramen dicht te doen, hoewel de wind voor ons gunstig stond. Maar het leek me sowieso niet verstandig om de ramptoerist uit te hangen en naar de fik te blijven kijken.

Dus even later zaten we thuis 'gewoon' tv te kijken, terwijl we in de ramen aan de overkant van het gemeenteplantsoen waarop we uitkeken de weerspiegeling zagen van metershoge vlammen die de grote loods en het garagebedrijf ernaast inmiddels hadden doen instorten... Het was al laat toen het sein 'brand meester' werd gegeven en we de rookkolom langzaam minder zagen worden. En de volgende dag was pas goed te zien hoe de brand had huisgehouden.

Houtkachels zijn slecht voor het milieu, maar hoe zit dat met elektrische scooters?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten