zondag 14 maart 2021

Robot als telefoon

Tijdens mijn hardlooprondje luisterde ik via Spotify naar het album ‘Time’ van the Electric Light Orchestra. 'Mister Blue Sky' van de beroemde dubbel-elpee 'Out of the Blue' neuriet iedereen mee, maar op Time staan minder bekende nummers. Alleen het begin van 'Here is the News' kennen we van de VPRO-leader. Toch is het mijn favoriete ELO-album!

Time verscheen in 1981, ver voordat we tijdens een hardlooprondje muziek konden luisteren op een smartphone. Sowieso ver voor de draagbare telefoon. Zelfs die gouwe ouwe walkman was er pas net. Maar het nu exact 40-jarige album gaat over de toekomst en bevat opvallende teksten. 

Het nummer ‘Yours truly’ gaat over iemand die vanuit 2095 een brief stuurt naar 1981. Daarin schrijft hij dat hij een IBM-robot met een IQ van 1001 heeft ontmoet, die verrekte handig is omdat hij haar ook als telefoon kan gebruiken. Ik weet nog dat ik dat destijds grappig vond; een robot die ook een telefoon is. Terwijl ik verder jogde bedacht ik me dat het 40 jaar later precies andersom lijkt te zijn. Onze telefoons zijn veel slimmer dan we destijds van een gemiddelde robot verwachtten. 

Lang leve de techniek, al is die niet overál de oplossing voor. De man uit 2095 schrijft over zijn robot 'She's programmed to be very nice, but she's as cold as ice whenever I get to near'. Dat deed me denken aan de zorgrobots die tijdens deze afstandelijke corona-periode in verzorgingstehuizen het aanspreekpunt van de bewoners zijn. Nu we raketten naar ver weg sturen (naar de maan en zelfs naar Mars) lijkt contact met de mensen dichtbij steeds meer in het gedrang te komen. 

Terwijl ik me dat allemaal liep te bedenken begon het volgende nummer: 'Ticket to the Moon'. En wat hoorde ik het Elektrische Lichtorkest zingen?

'I've got a ticket to the moon, but I'd rather see the sunrise in your eyes...'

Dat bedoel ik dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten