donderdag 13 augustus 2020

Een oude krant

Tegenwoordig bewaren veel ouders de krant van de dag waarop hun zoon of dochter is geboren. Zo kan de nieuwe wereldburger op latere leeftijd nog eens bekijken hoe de wereld was op de dag dat hij of zij het levenslicht zag. In vroegere tijden was dat bewaren niet gebruikelijk, en bovendien waren de gezinnen toen zo groot en de huizen zo klein dat men echt de ruimte niet had om al die kranten te bewaren. Men was al blij als men genoeg ruimte had voor die kinderen zélf! Ik herinner me overigens wel dat mijn opa in de jaren zeventig een tijd lang de kranten bewaarde, maar weet zeker dat mijn vader de krant van zijn geboortedag - vandaag precies 85 jaar geleden (!) - nergens thuis heeft liggen.

Vandaar dat ik op internet op zoek ging naar de krant van 13 augustus 1935. Het lukte me niet om een plaatselijke (Dordtse) krant met die datum te vinden (omdat die pas jaren later voor het eerst verschenen), maar ik stuitte wel op De Telegraaf van mijn vaders geboortedag.

Het zal niemand verbazen dat die courant er heel anders uitziet dan de krant van vandaag de dag. Alleen het logo van De Telegraaf is nog hetzelfde... Maar de opmaak was bijvoorbeeld minder ‘uitnodigend’ dan in 2020. Het waren nog saaie, letter voor letter met de hand neergelegde tekstblokken met af en toe een zwartwit-fotootje. En de berichtgeving zelf was zonder uitzondering serieus, waarbij geen aandacht werd besteed aan bijvoorbeeld sport en entertainment. Ook van een getekend ‘grapje’ of een strip was nog geen sprake. Wel wierp de Tweede Wereldoorlog al z’n schaduw vooruit, blijkt uit veel berichten.


Verder vond ik een artikel over de op komst zijnde revolutie op het gebied van film leuk om te lezen: kleurenfilm werd aangekondigd! En nu we ons tijdens deze hittegolf weer (terecht) zorgen maken over klimaatverandering en veel mensen zich na weer zo’n plaknacht zélf als een ouwe krant voelen, leek het me handig om ín die ouwe krant het weerbericht van 85 jaar terug eens te bekijken. Op 12 augustus was het 26 graden en voor ‘vandaag’ voorspelde men ‘veel koeler’. 

Anno 2020 zijn de voorspellingen nauwkeuriger en bekijkt m’n vader die op z’n iPad. Die hedendaagse electronica gebruikt hij zo intensief dat het hoesje ervan is versleten. Dus had ik een goed idee voor een kado. 

Gefeliciteerd pa! Op nog vele gezonde jaren!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten