donderdag 23 april 2020

Verjaardag

Zo'n drie meter voor me klettert het fonteintje in de vijver, m'n blote voeten leunen op het frisse groene gras en boven me beschermt de grote donkerblauwe parasol me tegen te veel UV-straling. Naast me sprankelt m'n drankje in het glas, de vogeltjes tjilpen en de volledig blauwe lucht is vrij van vliegtuigstrepen.

Er wordt immers nauwelijks gevlogen. Door mensen bedoel ik, want in en rond onze tuin vliegt vanalles en nog wat. Er is zelfs sprake van een soort van geluidsoverlast door de zware zoemtoon van een almaar voorbij vliegende met stuifmeel volgeladen hommel. Dat het in heel de wereld crisis en hommeles is is in mijn achtertuin niet merkbaar. En toch is 23 april voor mij anders dan in andere jaren...

Sinds 1961 mag ik elke 23 april een jaar bij mijn leeftijd optellen. En oké: ik vierde het niet altijd op de dag zélf, maar elk jaar werd er thuis en op school of werk getoost en/of gesnoept op weer een jaartje erbij. Een foto van mijn derde verjaardag en een agenda van 40 jaar terug, die ik als 'feitendagboek' (zonder 'geheimen' of 'emoties') gebruikte, herinnerden mij er zojuist aan dat verjaardagen van ver vóór Corona (het nieuwe B.C.) drukke dagen waren. Ook las ik trouwens 'voetbal gekeken'. In eerste instantie wist ik zo gauw niet meer wat dat ook alweer was (ben tenslotte weer een jaartje ouder geworden), maar nadat ik in hoofdletters de naam van een brandblusmiddel en een Engels woud zag staan, ging ik er van uit dat het om het blussen van een bosbrand ging...
Dit jaar is alles anders dan de andere jaren... Al anderhalve maand ben ik niet op kantoor geweest en spreek en zie ik mijn collega's alleen via telefoon en beeldscherm. En ons huis is niet groot genoeg om de verjaardagsvisite op anderhalve meter van elkaar te kunnen laten zitten of staan. Maar ach, ook in kleinere kring - met m'n gezinnetje - vermaak ik me prima.

Laten we vooral maar voorzichtig blijven, zoals van ons gevraagd wordt. Anders geven we het virus weer een nieuwe kans. En dan zijn we allemaal voorlopig nog niet jarig...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten