donderdag 3 mei 2018

Cruiseboten

Elke morgen als ik naar kantoor fiets kom ik even in vakantiestemming. Wanneer ik bij de Maasboulevard beneden-langs over de kade fiets liggen daar altijd cruiseboten aangemeerd. Vooral in deze tijd van het jaar liggen er veel, soms wel drie rijen dik. En ik kan het dan niet laten om tijdens het voorbij fietsen naar binnen te gluren, naar mensen die aan het ontbijtbuffet staan, naar degenen die op het bovendeck een sigaretje staan te roken in afwachting van wat ze die dag gaan doen of naar de tragere personen die in hun hutje net zijn opgestaan.

In steden als Venetië en Amsterdam wordt gemopperd op de gigantische hoeveelheden toeristen die de stad overspoelen. Ik kan me daar alles bij voorstellen, maar ik vind het vooral leuk als op de Erasmusbrug mensen me vragen of ik een foto van hen wil nemen en heb er schik in als ik bij m'n kantoor zo'n rode hop-on-hop-off-bus voorbij zie komen.
Wel was ik vorige week verbaasd dat er zo'n bus in onze Capelse woonwijk rondreed. Zouden ze nou tegenwoordig ook al een rondje rijden langs beroemde blog-schrijvers uit de regio? dacht ik nog...

Het ís deze periode zo druk met cruiseschepen omdat buitenlandse toeristen onze bollenvelden willen zien, begreep ik laatst van iemand. En de laatste weken van april zijn normaal gesproken de weken van de bollen. Dit jaar verschenen de bollen door de kou in maart echter wat later dan normaal, met als gevolg dat veel mensen letterlijk naar de knoppen gingen, las ik in de krant. Maar inmiddels is dat allemaal weer goed gekomen.

Het enige vervelende van die hele rij aan cruiseschepen langs de kade is dat ik 's morgens bij het erlangs fietsen honderden meters lang English breakfast ruik. Voor ik met m'n fiets de Erasmusbrug op draai is alle kracht uit m'n benen verdwenen door die weeïge geur van scrambled eggs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten