donderdag 13 juli 2017

Opofferen

Aan Titus Brandsma zelf hoef ik m'n schrijven niet te richten, zo goed heb ik nog wel opgelet tijdens de geschiedenis- en godsdienstlessen. Maar aan wie dan wel? Iemand die destijds in het bestuur van het 'College' zat? Ineens realiseerde ik me dat ik nog ergens een paar oude schoolkranten had liggen.

Ik pakte het stapeltje "Optima's" (zo heette het gestencilde krantje van het Titus Brandsma College) en zag in een daarvan een interview met de rector van destijds, pater P.W. Janssen. Maar toen ik las dat die geboren was in 1923 en nu dus een eind over de negentig zou zijn besloot ik dan toch maar om geen verdere actie te ondernemen.

Terwijl ik toch zo'n sterke zaak heb, volgens mij. Deze week las ik dat de rechter heeft bepaald dat een moeder 500 euro schadevergoeding dient te krijgen, omdat haar twee kinderen vanwege het Offerfeest niet hebben kunnen poseren op de klassenfoto's.

Welnu: in al die jaren dat ik rondliep in de schoolgebouwen van Titus op het Oranjepark en in de Vriesestraat is er nooit ook maar één klassenfoto gemaakt waar ik op sta.

En het spreekt voor zich dat ik daardoor de afgelopen decennia forse porties emotionele schade heb opgelopen. Was het nou nog zo geweest dat ik elk jaar op het moment dat de foto werd genomen een feestje had gehad, dan had ik er nog mee kunnen leven. Maar nee, niets van dat...

Wel heb ik nog een foto van Kolderdag, de dag waarop volgens traditie de eindexamenkandidaten hun leraren in de maling mochten nemen. Het spreekt voor zich dat één zo'n dag leraartje pesten in schril contrast staat tot mijn járenlange opoffering om hen de kans te geven me iets bij te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten