donderdag 22 juni 2017

Hitte

Sinds een paar dagen staan de kranten bol van de problemen die de aanhoudende hitte veroorzaakt. Code rood, bruggen die niet sluiten, hoge zonkracht en ga zo nog maar even door.

Vooralsnog vind ik het heerlijk. 's Morgens nog voor ik naar m'n werk ga buiten m'n krantje lezen, daarna in T-shirt en korte broek op de fiets naar kantoor. Er is niet veel bijzonders nodig om te genieten! Terwijl ik dit tik, onderuit hangend in 'n stoel achterin de tuin, verdwijnt de zon langzaam richting horizon en hoor ik een paar meter boven m'n hoofd zwaluwen almaar overscheren (meer dan één, want het is sinds vandaag zomer!). Naast me spettert een fonteintje en in het gras voor me probeert onze kat met z'n achterpoten de tennisbal van de hond te killen.

Nou zou je kunnen zeggen dat ik gemakkelijk praten heb. Ik heb niet zo'n last van die hitte omdat ik op het heetst van de dag in gebouwen met airconditioning verblijf. Dat lijkt op het eeste gezicht inderdaad zo, maar ook dat heeft z' n nadelen. Gisteren gaf ik in een zaal van de Rotterdamse Bibliotheek een presentatie net nadat pal voor de eerste rij een flinke plons water uit de airconditioning naar beneden was komen zetten. Snel werd het water opgedweild en werd een grote afvalbak neergezet waarin de airco gestaag en dreigend bleef druppelen. En net nadat ik mijn verhaal had afgerond volgde er wéér een plaatselijke stortbui, tot grote hilariteit van iedereen.

Maar eerlijk gezegd heb ik meer te doen met de stratenmakers die het pleintje waaraan we wonen in rap tempo opnieuw aan het bestraten zijn. Of  met scholieren die precies in deze hete week moeten leren vanwege de toetsweek. Wilma kwam op het goede idee om Bastiaan's oude kinderbad uit de schuur te halen en te vullen. Sinds dat moment hangt onze zoon er elke dag een poosje onderuitgezakt in te studeren. Heerlijk koel en wat kan er gebeuren, zo met je studieboek in je hand boven het water...?
Nou... op een gegeven moment hoorde ik 'plons' en 'ooo shit...!' En dat terwijl ik wist dat hij niet met natuurkunde of engels bezig was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten