donderdag 21 juli 2016

Rondleiding

Een paar weken terug ontving ik een mailtje van de bibliotheek van Dordrecht. Mijn roman 'Raadsels rondom Dordt' is daar te leen. Omdat in het verhaal veel verwijzingen staan naar gebeurtenissen die zich in Dordrecht hebben afgespeeld leek het de bibliotheek een leuk idee dat ik naar aanleiding daarvan een rondleiding zou geven langs de locaties die ik in m'n boek beschrijf.

Ik was aangenaam verrast door het verzoek maar heb toch maar bedankt. De voorbereidingstijd was erg kort en áls ik zoiets doe wil ik er even serieus de tijd voor nemen.

Afgelopen dinsdagavond moest ik aan de mail van de bibliotheek denken, toen ik met René in tropische omstandigheden een fietstocht maakte om en nabij de Kagerplassen, niet ver van zijn woonplaats.
Soms stevig doortrappend en dan weer lekker relaxed babbelend doorkruisten we een landschap uit pakweg de jaren vijftig en passeerden we kleine plaatsen als Oude Ade, Rijpwetering en Buitenkaag.
Onderweg vertelde René me op een gegeven moment dat we langs de plek reden waar Joop Zoetemelk is geboren (en zijn broer een paar jaar geleden - met dramatische gevolgen - door het ijs zakte), liet hij me fraaie landhuizen langs de oevers van de Kagerplassen zien waar onze koninklijke familie jaloers op zou zijn en fietsten we (een flink stuk) langs de tuin van minister Van der Steur.
En natuurlijk zagen we op deze warme zomeravond ook nog veel meer interessants en moois...

Zo'n lange fietstocht is inmiddels een jaarlijkse traditie. Vorig jaar fietsten we bij míj in de buurt en kon ik onder andere wijzen op de restanten van de steenovens langs de dijk bij Nieuwerkerk, (waar ooit de wereldberoemde IJselsteentjes werden gebakken), stopten we even bij het monument ter nagedachtenis van een van de dijkdoorbraken in 1953, vertelde ik dat we langs het wijkje reden waar onze vorige minister-president woont en liet ik hem - al ben ik geen fan - de plek zien waar 'komiek' Jandino Asparaat zijn nieuwe huis laat bouwen.

'Toch eigenlijk best een leuk idee, zo'n rondleiding door Dordt', dacht ik dinsdag. Maar dan het liefst wel op een warme zomeravond, zodat we hem - net zoals vanavond - kunnen afsluiten op een terras. Met een lekker koud pilsje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten