donderdag 21 januari 2016

Bomen over vroeger

'Maar weet je wie er handig is?' zei m'n moeder laatst toen we met z'n allen bij elkaar zaten en het over klusjes in huis ging. 'Marco!'
Nou heb ik de gewoonte vrouwen zo veel mogelijk maar gelijk te geven, maar dit compliment was weliswaar goed bedoeld maar in mijn ogen onterecht. Zeker als je mijn 'handigheid' vergelijkt met die van mijn vader. Die heeft in hun vorige woningen zo veel zo professioneel verbouwd; daar kan ik niet bij in de schaduw staan. Nu mijn ouders niet meer zo piep zijn wonen ze in een nieuw appartement waaraan gelukkig weinig te verbouwen is, maar als er bij ons in de familie iets kapot is weten we over het algemeen niet hoe snel we het naar m'n vader moeten brengen om het te repareren.

En zo heeft iedereen weer andere kwaliteiten. Wanneer mijn vader mij hoort over hoe ik mijn administratie op orde heb en ziet hoe ik dingen zoals foto's, filmpjes en oude familiedocumenten orden zegt hij telkens dat dat soort dingen helemaal niets voor hem is. Dat ordenen en administreren heeft waarschijnlijk een (handige) generatie overgeslagen. Zíjn vader was ook vaak bezig met bijvoorbeeld het keurig ordenen van foto's. Hij maakte zelf grote en dikke fotoboeken en voorzag alles van data, teksten, tekeningen en (bij vakanties) routekaartjes.
Ook ging hij al in de jaren zeventig hobbymatig aan de slag met genealogie (voor alle duidelijkheid: ik heb het over onderzoek naar stambomen van de familie, niet te verwarren met zaken die een vrouwenarts beroepsmatig uitoefent).

Het 40-jarig huwelijk van mijn overgrootouders op 18 mei 1927                          Opa's versie van de stamboom
Onlangs ontdekte ik in een mapje een brief van mijn opa aan iemand met een (bijna) zelfde achternaam, waarbij hij keurig en ordelijk alle bij hem bekende namen en belangrijke data van onze toenmalige familie opsomde. Hij kwam toen - bij gebrek aan handige internetsites - niet verder terug in de tijd dan tot bij zíjn opa en oma, die beiden al een halve eeuw waren overleden voor hij geboren was.
Sinds enige tijd ben ik (vooral op internet) ook op zoek gegaan naar mijn verre voorouders en heb ik op Geneanet een stamboom aangemaakt die best ver teruggaat. Ik vind het erg leuk om beetje bij beetje steeds verder terug te gaan in de tijd en maak daarbij ook dankbaar gebruik van wat anderen op dit gebied hebben uitgezocht.
Wel vind ik het jammer dat ik er via internet niet achter kom welke generatie nou wél echt handig was en welke niet...