donderdag 23 oktober 2014

Bond

'Waar is James Bond wanneer de wereld 'm nodig heeft?' denk ik wel eens wanneer ik kijk naar de nieuwsuitzendingen van de laatste tijd met berichten over terreur, ebola en andere ellende. Nou, in de Rotterdamse Kunsthal dus. In alle soorten en maten; van Sean Connery tot Daniel Craig.

Sinds een paar weken worden onder de naam Designing 007: Fifty Years of Bond Style allerlei attributen uit de James Bond-films ten toon gesteld in het museum waar twee jaar terug nota bene een kunstroof werd gepleegd door een paar boeven die zo uit de Bassie en Adriaan-reeks leken te zijn weggelopen.
Ik ben sinds ik in 1974 'The man with the golden gun' in de bioscoop zag een liefhebber van de films van 007 en heb sinds een poosje alle DVD's in m'n bezit. 


Ook Bastiaan heeft inmiddels aardig wat delen van de serie gezien en daarom schuifelden we vandaag saampjes langs bijvoorbeeld de originele hoed die schurk Oddjob in Goldfinger als wapen gebruikt, het metalen gebit van Jaws (de onlangs overleden Richard Kiel) en de sensuele bikini's van Ursula Andress (uit Dr. No) en Hale Berry (uit Die Another Day). Ook de originele Aston Martin die vooral in de eerste Bond-films voorkwam was te bewonderen. 

En niet te vergeten de vele gadgets die Q iedere film weer aan Bond meegaf. In de vitrines lagen onder meer levensgevaarlijke pennen, horloges, koffers en een gipsen poot.

We vonden het zeer de moeite waard en sloten de middag af met een exotisch hapje in hotel Bazar aan de Witte de Witstraat. Terwijl ik daarna moe maar voldaan in de metro zat uit te buiken installeerde Bastiaan op m'n nieuwe gsm een paar handige apps. Eigenlijk heb ik ook m'n eigen Q, dacht ik toen. En ik beschik mede dankzij Samsung over gadgets waar de James Bond van twintig jaar terug nog niet van had durven dromen...