vrijdag 21 december 2012

Oorlog in Dordrecht

Verhalen van mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt fascineren mij. Hoe ging het alledaagse leven toch zijn gangetje in zo'n bijzondere en in veel opzichten moeilijke periode.
Zoals in zoveel gezinnen vertelde mijn vader ons door de jaren heen veel anekdotes over hoe hij als klein jochie de oorlog in Dordrecht beleefde. En met enige regelmaat heb ik de afgelopen paar jaar zo'n belevenis op deze weblog geplaatst (zie: Keurige fietsbellen, Gaas, Oorlog).

Zo'n anderhalf jaar geleden ontstond bij mij het idee om al die kleine anekdotes en herinneringen te transformeren naar één verhaal. Ik voerde veel gesprekken met mijn vader en regelmatige ontving ik mailtjes van hem vol met gebeurtenissen van destijds die boven waren komen drijven. En we bezochten het Museum 40-45 in Dordrecht, waar veel van zijn herinneringen ook voor mij tot leven kwamen.

Daarnaast maakte internet en documentatie op papier het mogelijk om vrijwel alle zaken die m'n vader vanuit het perspectief van een klein kind had verteld nader uit te diepen. Ik kon zien wanneer en waarom die bommen vielen waarvoor hij van school naar huis vluchtte en ik ontdekte wat dat nou voor vliegtuig was geweest dat hij boven zijn wijk had zien neerstorten. Uiteindelijk leidde het tot de bijna honderd bladzijden tellende roman 'Granaatsplinters in het Plafond'.

Vandaag kwam het boek van de drukker. En laat dat nou net in dezelfde week zijn dat het bombardement op Rotterdam, dankzij de film daarover, volop in de belangstelling staat. Het grootschalige en vernietigende bombardement op Rotterdam is qua omvang niet te vergelijken met wat er in Dordrecht gebeurde, maar omdat Dordrecht zowel in 1940 en 1945 op een strategisch belangrijke plek lag en het Hollandsch Diep lang de scheidslijn tussen vrede en oorlog was, hebben zich ook hier allerlei taferelen afgespeeld. Ik heb mijn best gedaan om in mijn boek het beeld te schetsen van hoe een klein jochie die periode beleefde en dank mijn vader hartelijk voor zijn bijdragen.

Het boek ligt (nog) niet in Dordtse winkels, maar is te bestellen via de Facebook-pagina GranaatsplintersInHetPlafond (voor 10 euro excl. verzendkosten).