donderdag 27 december 2012

Lichtjes

De Kerstman die ons adres aandeed de afgelopen dagen laat zich blijkbaar nog niet van de wijs brengen door de recessie. En dankzij alle nieuwe elektronica in huis - zoals een Wii U, een Nintendo 3DS-XL en een nieuwe video-camera - zal de energieleverancier door ons ook niet in de financiële problemen worden gebracht.

Misschien nog wel leuker dan al dat dure spul waren trouwens de eigen fabricaten die Bastiaan tijdens de technieklessen op school had gemaakt. Niet alleen fabriceerde hij een plastic-doorschijnende pasfotohouder, maar ook staat er al een paar dagen een 'gefiguurzaagde' houten kerstman met allerlei knipperende lampjes bij ons op de schoorsteenmantel.

Da's mooi, want lampjes en licht kunnen we wel gebruiken in deze donkere dagen waarin we terugblikken op het afgelopen jaar, met de ups en downs.
Een jaar met feestjes, vakantie-tripjes en de stap naar de middelbare school voor onze grote zoon.

Maar ook een jaar waarin mijn moeder (nog maar kort geleden) een paar weken in het ziekenhuis lag, wat je weer doet beseffen hoe belangrijk een goede gezondheid is. We proosten er over een paar dagen weer op, maar we krijgen geen garanties; ook niet van 'boven'. 

Mensen klampen zich toch vast aan alles dat hen kan helpen. Zo brandt mijn moeder al sinds jaar en dag regelmatig kaarsjes in de kerk, om vrienden of bekenden met problemen een hart onder de riem te steken. Dus op de dag dat zij zelf geopereerd moest worden, staken we graag voor haar een kaarsje aan in de kerk.

Ikzelf deed dat in de Laurenskerk in het centrum van Rotterdam. Grappig was dat achteraf bleek dat mijn broer kort na mij diezelfde kerk was binnengestapt met dezelfde reden.
Ik stel me zo voor dat ik, net als in een film als De Davinci Code, net achter een pilaar was verdwenen terwijl hij kwam binnenlopen.

Hij zei me overigens later dat hij niet genoeg kleingeld bij zich had gehad voor een kaarsje en dus daarom maar 20 cent had betaald. Ik stond perplex, want tien minuten eerder had ook ik bij gebrek aan losgeld maar 20 in plaats van 50 cent betaald.

De operatie verliep voorspoedig en mijn moeder is inmiddels weer thuis. De dag na de operatie ben ik nogmaals naar de kerk gegaan en heb ik 2 euro in het bakje gedaan. Voor de kaarsjes mét rente, al weet ik niet welk rentepercentage ze tegenwoordig 'boven' hanteren...