donderdag 6 december 2012

Nepperds

Eergisteren verloor Ajax van de Spaanse kampioen die - zo gaat het gerucht - 800 mln schuld heeft. De Spaanse banken staan mede door dit soort idiotie te wankelen en Europa (en uiteindelijk dus ook de gemiddelde Ajax-fan) zal misschien moeten bijspringen.

En was het nou nog zo dat ter compensatie bijvoorbeeld elk jaar iemand uit Spanje naar ons land kwam om cadeautjes uit te delen, dan had ik er nog vrede mee. Maar afgelopen woensdag schijnen het weer Nederlandse nep-sinten te zijn geweest die net doen of er een gulle Spaanse heilige bestaat. Triest toch, dat er overal nepperds door weer en wind bij kinderen op bezoek gaan ter eer en meerdere glorie van een oude Spanjaard. Daarbij is het overigens - zo lijkt het - niet echt nodig dat ze een beetje op elkaar lijken. Een baard en een rood gewaad is afdoende. Ik weet nog dat mijn moeder ergens in de jaren zeventig tegen de verjaardagsvisite zei dat ze bij de winkels op de Reeweg zo'n kleine man Sinterklaas hadden laten spelen, en dat een oom van me toen meldde dat dat zijn vader was...

Ook heb ik me een paar jaar geleden verbaasd over het lef van degene die op Bastiaan's lagere school door moest gaan voor Sint.
Ik zag foto's van iemand die in de klas met alle egards was ontvangen, maar waarbij op de witte baard en mijter na elke gelijkenis met de goedheiligman uit Spanje ophield. Toen ik 's avonds - in een poging de boel een beetje te redden - tegen Bastiaan zei dat dit waarschijnlijk een hulpsint (dus een nepperd) was ontkende hij stellig; dit was de echte...!

Gelukkig maar, want de wereld loopt tegenwoordig over van het nep. Wat dacht je van al die digitale foto’s die zo gemakkelijk zijn te 'faken' of alle trucage op TV of in de bioscoop; zo veel van wat je ziet is nep. De acteurs en actrices zelf zitten trouwens ook vol met nep-versieringen. Een volle bos haar dankzij hairfusion en volle lippen dankzij silliconen-vullingen.
Over versiering gesproken: de kerstboom waarmee we vanaf volgende week ons huis weer versieren is nog altijd geen nepperd. Maar nu Wilma bezig is met het haken van allerlei kleurige dingen die er dit jaar een plekje in krijgen, heeft onze slanke den straks misschien ook - net als menig actrice - geen echte ballen meer hangen, maar nepperds.