donderdag 22 november 2012

Herfst

Een gure herfstdag eind oktober in Birmingham, daar kan iedereen zich wel wat bij voorstellen. Alweer een aantal jaar terug sjokte ik - m'n koffer op twee wieltjes achter me aan sjouwend - de kletsnatte binnenstad in, op zoek naar mijn hotel.
Dat hotel bleek midden in het uitgaanscentrum te liggen. En hoewel het een doordeweekse avond was, betekende dat dat ik me een weg moest banen door grote groepen engelse jongeren. Ik keek m'n ogen daarbij uit... Ik had al wel een beeld van hoe de gemiddelde engelse jonge gozer er uitziet (óf van die upperclass-jochies óf van die kerels met een hooligan-uiterlijk). In dìt uitgaanscentrum zag vrijwel iedere gozer eruit als een voetbalsupporter.
Maar het vrouwelijke deel van het uitgaanspubliek sprong nog veel meer in het oog, op deze Birminghamse avond. Vrijwel zonder uitzondering waren de dames te plaatsen in de categorie 'del'. Ze liepen op deze herfstavond ongeveer bloot op straat. Ik passeerde flinke decolleté's en blote ruggen en buiken. Dat klinkt (voor de gemiddelde man) misschien niet zo onaangenaam, maar dat komt omdat ik het aantal en de omvang van de vetrollen nog niet heb omschreven en ik niet de moeite neem om een goed beeld te schetsen van de wijze waarop de dames over het algemeen zijn opgemaakt.
Ik heb me daar, met m'n jas goed dicht en m'n capuchon op, lopen verbazen over al het vlees dat ten toon werd gespreid. Dit kenden we in Nederland immers niet!
We zijn inmiddels een paar jaar verder en het moet gezegd: de gemiddelde Nederlandse vrouw is (god-zij-dank) veel aantrekkelijker dan de doorsnee engelse. Maar het valt me wel op dat ik ook hier op straat steeds meer stukken blote buik en rug zie. Ook in het regenachtige en frisse seizoen waarin we inmiddels zijn beland. Wanneer ik, met m'n shirt goed in m'n broek (zoals m'n moeder dat me leerde) en m'n jas goed dicht, naar m'n werk fiets kom ik telkens weer blote meisjesruggen en -buiken tegen. Misschien is het de bedoeling dat hun mannelijke studiegenoten of collega's het er warm van krijgen, maar deze niet-studiegenoot en niet-collega krijgt het er alleen maar koud van.