donderdag 8 maart 2012

Muzikaliteit

Wanneer ik mensen lekker muziek zie maken en zie dat ze daar helemaal in op gaan kan ik daar best een beetje jaloers op worden. Ik had vroeger een collega, een broer van een destijds bekende TV-presentatrice, die helemaal uit zijn dak ging wanneer hij achter de piano plaatsnam en begon te pingelen. Het lijkt me nog altijd geweldig om dat te kunnen...

Maar het zit er gewoon niet in bij mij. De liefde voor muziek is groot, maar verder dan diskjockey spelen bij een piratenzender en incidenteel op een disco-feestje ben ik nooit gekomen. Mijn blokfluitlessen mochten niet baten. Ik kwam - voor zover ik me herinner - niet veel verder dan 'Au Clair De La Lune', en die mooie titel klinkt al fraaier dan het geluid dat ik voortbracht. Het is danook terecht dat mijn lesboekje dat deuntje de armoedige naam 'Het Maanliedje' gaf.
Ook heb ik gitaarles gehad. PrivĂ©les zelfs. Van mijn ouders kreeg ik zo'n houten Spaanse gitaar (voor mijn verjaardag, of misschien op pakjesavond) en een paar weken later zat ik met dat ding op schoot een uur lang te klooien in een klein kamertje bij een oude muzikant. Ik moest alsmaar akkoorden leren van die kerel. Ik hoopte op een stukje van een nummer van Santana (Samba Pa Ti) of een intro van Deep Purple (Smoke on the Water), maar bleef wekenlang steken in akkoorden in C en G. Pong djoeng djoeng, pong djoeng djoeng... verder dan dat ging het niet.

Nou ja, na een paar maanden speelde ik een stukje van een nummer van 'The Kingston Trio' uit de jaren vijftig. Hang down your head, Tom Dooley, Hang down your head and cry. Hang down your head, Tom Dooley, Poor boy, you're bound to die... M'n gitaarleraar was inmiddels verhuisd naar een woonboot aan de Dordtse Noordendijk, maar nogmaals: veel deining heeft mijn muzikaliteit niet veroorzaakt. Het kamertje in de woonboot waar ik les had was overigens zo klein, dat ik - om m'n gitaar goed te kunnen vasthouden - eigenlijk het raampje moest opendoen.

Maar m'n oude gitaarleraar liet het raampje angstvallig dicht. Hij was waarschijnlijk nog op zoek naar nieuwe leerlingen en vond mijn gitaarspel niet geschikt als promotiemateriaal...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten