donderdag 2 februari 2012

Slim

Voor kinderen in groep 8 van de basisschool is deze periode een spannende tijd. De CITO-toetsen vinden volgende week plaats, vanavond hadden we een gesprek op school over hun advies voor het meest geschikte voortgezet onderwijs en zelf zijn we al bij een aantal scholen langsgeweest.

Vorige week was het Open Dag op de school die in onze ogen het meest logisch lijkt: Het Comenius College. Afgelopen najaar liep Bastiaan daar met succes een paar dagen – samen met andere slimme leeftijdgenoten uit Capelle aan den IJssel - mee als "early learner" met een klas tweetalig onderwijs op VWO-niveau.

Ook tijdens de Open Dag bezochten we de klassen waar het tweetalig onderwijs werd gegeven. De Engelse juf van de tweede klas liet Bastiaan daarbij zien wat voor soort werkstukje na twee maanden van de leerlingen wordt verwacht, waarop hij antwoordde 'o, maar dat lukt me nu ook al hoor..'. Ik voel me op zo'n moment een beetje in verlegenheid gebracht. Ik denk namelijk dat die slimmerd gelijk heeft, maar het komt wel wat pedant over. Ik kan me niet herinneren dat ik zo zelfverzekerd overkwam tijdens mijn schoolperiode, dus van mij heeft-ie het niet...

In de lokalen voor natuurkunde en scheikunde zijn we het langst blijven hangen. De natuurkunde-proefjes met onder meer magneten en licht boeiden ons mateloos. En in het scheikundelaboratorium stond niet alleen een aantal microscopen, maar kregen de kinderen ook de gelegenheid zelf met een aantal stofjes gel te fabricereen.

Geweldig vond hij het dat hij het bakje gel mee naar huis mocht nemen. Alleen kwam hij er thuis achter dat hij het in een lokaal op school had laten staan. Dat is dan weer niét zo slim, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij dat soort dingen weer wél van z’n vader heeft...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten