donderdag 19 mei 2011

Rijstroken

Vorige week las ik in de krant dat er de laatste tijd veel minder files zijn dan gebruikelijk en dat dit het gevolg is van het aanleggen van extra rijstroken. Het komt er dus eigenlijk op neer dat we tegenwoordig niet meer achter elkaar, maar naast elkaar rijden.

Nou, da's dan mooi. Bijzonder is wel dat bij ons in de buurt de file juist wordt bestreden door het afsluiten van een weg. Sinds enige tijd kan er tijdens de spits geen gebruik meer worden gemaakt van 'de dijk' richting de Algerabrug naar Krimpen aan den IJssel en moet al het verkeer over de brede Van Rijkevorselweg en Algeraweg. Het idee erachter is dat het stoplicht vlak voor de brug zorgt voor extra filevorming op de brede doorgaande wegen.

Ach, er is wat voor te zeggen. In ieder geval is het goed dat men wat doet aan al die rijen wachtende en stapvoets rijdende auto's.

Ik kan me nog herinneren dat ik jaren terug achteraansloot bij een lange rij op de dijk, wachtend voor het stoplicht. Achterin de auto zat de toen drie-jarige Bastiaan. 'Papa' zei hij vanaf z'n kinderzitje, 'weet je wat het is als er een rij auto's voor je staat?' 'Nee' antwoorde ik glimlachend, 'wat is dat dan?'. Ik verwachtte een antwoord als 'dat is een file' of 'dat is een vertraging'. Maar nee hoor. Vanaf de achterbank hoorde ik 'dat is kut !'.

Daar moest ik natuurlijk wat boos op reageren, maar hij had wel gelijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten