donderdag 12 mei 2011

Kindertekening

In 2004 had ik nog geen weblog, maar schreef ik soms al stukjes over dagelijkse niemandalletjes. Laatst trof ik op m'n harde schijf een stukje aan dat ging over Bastiaan's groep 1/2A van de basisschool. Bij gebrek aan inspiratie deze week plaats ik 'm nu alsnog op m'n blog.

Zoals ieder schoolgaand kind komt ook Bastiaan met enige regelmaat thuis met dingen die hij op school heeft gefabriceerd. Als ik hem eens in de week naar school breng kijk ik in de klas ook altijd nog even goed rond of daar geen kunstwerken van hem tentoongesteld zijn. Soms hangen er ook maaksels op de gang; dat zijn als het ware de kunstwerken die voor een groter publiek toegankelijk worden gemaakt.

 Laatst, op de avond voor weer zo'n 'pappa-brengt-me-naar-school-dag', vroeg ik of er op school nog nieuwe Bastiaan-creaties te bezichtigen zouden zijn. Hij vertelde mij in antwoord daarop dat op de gang een tekening hing die hij had gemaakt van het hele gezin: mamma, pappa, hond Moos, poes Floris en Bastiaan zelf. Nadat hij eraan toevoegde dat mamma heel mooi haar had vroeg ik hem -een beetje naar de bekende weg- of hij pappa's haar ook had getekend. 'Ja', antwoordde Bastiaan, 'aan iedere kant boven het oor drie haren'….


Bastiaan aan het begin van 
z'n 1e schooldag; 20 januari 2004
De volgende morgen ben ik zijn tekening gaan bewonderen. En inderdaad, drie haren aan elke kant; precies zoals hij had omschreven. Ook viel toen op dat de getekende mamma geen armen had en zelf gaf Bastiaan aan dat hij ook haar borsten was vergeten. Wel wees hij mij erop dat de op papier gezette pappa was voorzien van een piemel. En inderdaad, er was iets waarneembaar dat er met wat fantasie voor door zou kunnen gaan.

Tsja, dat had nou weer niet gehoeven... en als het dan persé toch moest.... eeeh.. dit was wel een heel bescheiden streepje, wat Bas daar getekend had. Maar ja, ik troost me maar met de gedachte dat iedereen ziet dat die drie haren boven elk oor er in werkelijkheid ook (ietsje) meer zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten