donderdag 30 september 2010

Toon toen

Mijn opa Toon was een artistieke man, die graag tekende en mooi (vaak met gotische letters) schreef. Ook fotografeerde en filmde hij veel en vooral na zijn pensioen documenteerde hij alles keurig.

Onlangs sprak ik een paar ooms en tantes en kwamen de dikke, grote fotoalbums van mijn opa ter sprake. Het ordenen van oude foto's en films heb ik - dat is wel duidelijk - van hem geërfd en vooral om die reden zijn zijn boeken via mijn vader bij mij terechtgekomen.

Met m'n ooms en tantes sprak ik af dat ik alle foto's zou scannen en naar hen toe zou zenden. Thuisgekomen tipte Wilma me dat het handiger zou zijn de duizenden gescande foto's op zo'n fotosite op internet te plaatsen. Dus maakte ik zo'n Picasa-account aan en begon ik de mega-klus.

Avond na avond blader ik nu door de tijd, helemaal tot aan het begin van de vorige eeuw. Ik kom door hemzelf gemaakte tekeningen en gedichten tegen en de soms priegelig kleine zwart-witfotootjes blijken - nadat ze gescant zijn en uitvergroot worden - allerlei leuke 'geheimpjes' prijs te geven. Er gaat een wereld voor me open...

En zo het lijkt wel alsof mijn opa zelf op internet actief is. Niet alleen omdat ik anno 2010 foto's van opa Toon toen toon, maar vooral omdat ik hetgeen mijn opa toen schreef en tekende erbij zet. En dat terwijl hij al 27 jaar off-line is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten