donderdag 5 juli 2007

Werken

Als je werkt bij een overheidsorganisatie heb je met veel vooroordelen te maken. Vele jaren terug was m'n broer Raymond nog een kleuter, maar toen ik destijds een nieuwe slaapzak had gekocht wist hij me al te vertellen dat dat handig was voor op kantoor...
Ik moest daar de afgelopen week aan denken, toen ik door mensen van onze afdeling Informatica was uitgenodigd voor een demonstratie. Onze nieuwe secretaresse is namelijk niet zo goed in (foutloos) schrijven en van haar wordt wel verwacht dat ze de wat eenvoudigere briefjes, notulen en mailtjes zelf opstelt. Onze afdeling Informatica heeft wat ervaring met spraakherkenningssoftware en dat leek onze secretaresse wel wat. Ze stelde zich waarschijnlijk voor dat je dan wat babbelt in een microfoon en dat de computer er dan wel wat moois van zou maken... Allereerst mocht ik de software testen en ik moet zeggen, het ging verbluffend goed. In eerste instantie moest ik een aantal korte tekstjes voorlezen die op het beeldscherm verschenen. Aan de hand daarvan moet de pc namelijk 'wennen' aan mijn stem. En toen ik daarna -duidelijk atriculerend- een willekeurige tekst uitsprak, verscheen deze tekst feilloos op het scherm. Onze secretaresse werd enthousiast en ging er eens goed voor zitten. Maar al gauw ging het mis.. blijkbaar pikte de pc haar Rotterdamse accent niet. Vooral van de Rotterdams uitgesproken engelse woorden (die tegenwoordig nou eenmaal vaak in een standaardtekst zitten) kon de pc geen chocola maken.
Ik begon met wat stiekum gegniffel, maar kon op een gegeven moment m'n lachen niet meer inhouden. Want wat de computer -met de beste bedoelingen- allemaal van haar gesproken teksten maakte was zeer vermakelijk.
Nog leuker werd het toen ze ging proberen de microfoon op de 'pauzestand' te krijgen. Om dat te bewerkstelligen moet je namelijk 'ga slapen' zeggen. En het Rotterdamse 'gaat slapen' verstaat hij dan dus echt niet.. Dus werd het al gauw 'gaat nou slapen' en 'dat ding werkt dus niet he, hij doet geen moer..'. Deze en nog meer van dat soort tekstjes verschenen dus allemaal keurig op het scherm, in plaats van dat de pc het commando uitvoerde.
We hebben maar besloten de software niet aan te schaffen. Lopen we tenminste ook niet het risico dat iemand langs ons secretariaat loopt, terwijl de secretaresse net de pauzestand opheft. Het commando voor de microfoon weer aanzetten is namelijk 'wakker worden'. En dat moet je niet gebruiken in een ambtelijke organisatie. Zo komen we namelijk nooit van de vooroordelen af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten