zondag 9 mei 2021

Krijg nou wat!

Nog voordat bij ons de brieven op de deurmat vielen met de mededeling dat we een afspraak mogen maken om het vaccin tegen Covid-19 te halen kreeg ik een tip van Rob dat mensen die geboren zijn in 1961 die afspraak konden gaan maken. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen en heel vlotjes regelde ik dat Wilma en ik de Pfizer-prik krijgen. Komende donderdag zijn we aan de beurt!

Het gaat nog wennen, die prikken. Want de kans is aanwezig dat het een jaarlijks terugkerend fenomeen wordt. Net als de griepprik, die ik het afgelopen najaar voor het eerst ben gaan halen. Daarvoor was het heel lang geleden dat mij een vaccin is toegediend. Want wat zou daarvoor de laatste keer zijn geweest? vroeg ik me af. Ach ja, toen ik in militaire dienst ging natuurlijk! Ineens zag ik weer het beeld voor me van die eerste dag in de Generaal Spoorkazerne in Tilburg. Net als mijn lotgenoten had ik eerst mijn twee zware plunjebalen moeten ophalen, waarna we ons militaire uniform moesten aantrekken om in de aula toegegild te worden door een man met een aantal goudkleurige strepen en sterren op zijn schouders dat ons leven vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zou zijn. 

En nadat we van die schrik bekomen waren moesten we onze beide armen ontbloten om in een lange rij een hal in te lopen zodat je daar tegelijkertijd in je linker- en rechterarm een prik werd toegediend. Eén prik tegen D.T.P. en één tegen typhus. 

Militaire dienst; dat is inmiddels een lange tijd geleden. Ik pakte zojuist m'n militaire paspoort van destijds, keek op de pagina 'geneeskundige gegevens' en wilde bijna hardop 'krijg nou de...' euh 'krijg nou wat!' gillen. Ik kreeg die vaccins op 14 mei 1981. Veertig jaar min één dag voor donderdag a.s.; de dag dat ik het Covid-vaccin ontvang!

En ik hoop dat nadat we straks ook onze tweede prik hebben gehad het leven juist wél weer een beetje hetzelfde zal zijn als voorheen. Donderdag moeten we ons voor die eerste prik melden op de parkeerplaats naast het SS Rotterdam; het stoomschip waarop in het verleden veel mensen vertrokken naar Amerika. Naar het land van onbegrensde mogelijkheden. Naar het land van de vrijheid! 

Ik vind dat mooie symboliek. Want dankzij het vaccin is er straks weer veel meer mogelijk en krijgen we onze vrijheid terug!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten