donderdag 9 januari 2020

Vout

Wanneer ik zit te gniffelen met m’n tablet voor m’n neus weet Wilma vaak al wat ik zit te bekijken: de Facebook-pagina van ‘Taalvoutjes’, met daarop allerlei goedbedoelde teksten die door een schrijffout of een ongelukkige (vaak dubbelzinnige) formulering op de lachspieren werken. Een krantenartikel met de kop ‘Paus op non actief’ bijvoorbeeld, of een advertentie van een poelier met de tekst ‘Konijnen bouten in saus’. Ook geschreven of geprinte teksten bij aanbiedingen in winkels zijn soms hilarisch.
Het is misschien wat flauw of kinderachtig, maar ik kan daar enorme lol om hebben. Vooral ook omdat de beheerders van de Taalvoutjes-pagina er vaak gevatte teksten bij zetten. En ik verbeeld me niks hoor. Ook ik maak foutjes, al doe ik nog zo m’n best om erop te letten. Pas nadat het boek dat ik onlangs met m’n achterneef heb geschreven was gedrukt vielen me diverse slordigheden op. Een verkeerd gespelde naam, een verkeerde naam onder een foto, ontbrekende spaties tussen woorden...

Wat ik wel bijzonder vind is dat ik soms slecht geschreven teksten zie staan op plaatsen waar ik dat niet verwacht. Zaterdag jogde ik een rondje langs de Rottemeren en eindigde ik bij m’n bij de Prinses Irenebrug geparkeerde auto. Op een klein pleintje daar staat een gedenkmonument voor verzetshelden uit de Tweede Wereldoorlog, met een bord met een toelichting.
En ik begrijp niet hoe men het voor elkaar heeft gekregen om een tekst met zo veel slordigheden en fouten op dat bord te plaatsen. Dit heeft één iemand met zeer goede bedoelingen maar heel weinig taalgevoel in een opwelling opgeschreven en laten drukken zonder het eerst aan iemand anders te hebben voorgelegd. En degenen die het bord hebben geplaatst moeten van zeer goede wil, maar wel dyslectisch zijn geweest.
Maar ja, ik begrijp ook wel weer dat er belangrijkere zaken zijn dan schrijffouten. Uiteindelijk gaat het er inderdaad om dat we degenen eren die in de oorlog aan de goede kant stonden en zich oprichtten tegen de voute bezetter...

(Eerlijk gezegd heb ik bovenstaande tekst nog een keer extra nagelezen op foutjes voordat ik het op deze blog plaatste. En nóg ben ik niet helemaal zeker van m’n zaak...).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten