donderdag 21 februari 2019

Podcast GaGa

Dit jaar is het 100 jaar geleden dat in Nederland de eerste radio-uitzending plaatsvond. Godzijdank, zou ik daaraan willen toevoegen. Want het lijkt me hartstikke lastig dat je wanneer je zin hebt in een lekker stukje muziek de deur uit moet richting een of andere concertzaal of dat je zelf thuis een moppie moet spelen.

Ik ben al mijn leven lang een grote fan van de radio en heb het op deze plek al eerder gehad over mijn obsessie voor de piratenzenders Veronica en Noordzee in de eerste helft van de jaren zeventig. De top 40, de Jukebox van Stan Haag, Ferry Maats Soulshow, 1,2,3,4,5,6,7,8,9 Tineke, en ga zo maar door. Of in de middagpauze van m'n school aan de keukentafel luisteren naar 'Raden Maar, met Kees Schilperoord'. Of naar 'Will Wil Wel', die na een goed antwoord van een kandidaat muntjes in de gokmachine Harige Harry gooide (waarna een vrolijk 'Hoi-hoi-hoi!' klonk, of een droevig 'Ooooh wat jammer...').

Tegenwoordig heb ik de radio vooral in de auto aan staan, om lekker hard mee te kunnen zingen (in de foute veronderstelling dat tóch niemand dat hoort).
Tot een jaartje terug luisterde ik al fietsend naar en van m'n werk ook meestal naar de radio, maar daarna heb ik definitief de switch gemaakt naar podcasts. Voor degenen die niet bekend zijn met dit fenomeen: audio-uitzendingen op internet die je kan afluisteren wanneer je maar wilt. Ik luister zo bijvoorbeeld naar echt gebeurd-verhalen, naar podcasts van het AD of de NOS over voetbal en naar allerlei documentaires over vroegere gebeurtenissen. Maar ook heb ik zo een hele hoorspelserie over het boek 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' gevolgd. En op dit moment is een podcast-serie over de geschiedenis van 100 jaar radio een van m'n favorieten. Maar er zijn ook allerlei colleges te beluisteren of cursussen te volgen.

Eigenlijk is het vergelijkbaar met wat er met de televisie aan de hand is. Natuurlijk zijn er nog wel programma's die ik graag zie, maar steeds meer kijk ik wanneer het mij uitkomt naar fims of series op streaming platforms als Netflix. Al moet ik wel zeggen dat het me enigszins benauwt dat zo'n Netflix soms wat te ver gaat met hun adviezen aan hun klanten. Onlangs kreeg ik een - gezien mijn leeftijd - rare melding: 'Suggestie voor Marco: Sex Education'.

Ik keek er toch even van op toen ik die tekst zo op het scherm van m'n iPad zag verschijnen, en voelde me bijna beledigd. En toen ik de volgende ochtend naar kantoor wilde gaan vroeg ik me toch even af of ze ook op dit gebied podcast-cursussen hebben.
Maar het is onzin: ik ben er te oud voor en bovendien is m'n fiets nog te nieuw. Ik heb immers altijd te horen gekregen dat je het op een oude fiets moet leren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten