donderdag 12 juli 2018

Strand

Als alles volgens plan verloopt brengt de Rotterdamse metro de mensen vanaf volgend jaar rechtstreeks naar het strand van Hoek van Holland. Eigenlijk had dat al dit jaar het geval moeten zijn, maar de werkzaamheden blijken langer te duren dan vooraf gedacht. Het klinkt misschien gek, maar ik vind het wel wat hebben; met het openbaar vervoer naar het strand. Ik heb niet zo veel met lang file-rijden en lang zoeken naar een parkeerplaats in de hitte. Voor zo ver ik me kan herinneren gingen we in m'n jonge jaren in Nederland niet vaak naar het strand. En als we dan eens een keer naar Renesse of een andere Zeeuwse kustplaats reden bleek het ter plaatse vaak geen geweldig strandweer te zijn. "Ik wil in de auto zitten met alle ramen dicht" hoor ik m'n neef Peter nóg antwoorden op de vraag of hij het naar z'n zin had."

Eind jaren 80 op het strand van Bakkum
Tijdens de zomervakanties kozen m'n ouders vaak een camping uit aan de Middellandse Zee, maar het Nederlandse strand ben ik eigenlijk pas gaan waarderen toen Wilma en ik veel zomerse weekendjes doorbrachten bij m'n schoonouders op de camping in Bakkum.

In m'n jeugd waren we tijdens die zomerse weekenden veel op camping Hoeven in Brabant. En als we in onze woonplaats Dordrecht bleven gingen we wel eens naar de Dordtse Biesbosch.


Ik vond daar laatst nog een leuk - maar enigszins beschadigd en niet zo scherp - filmpje van uit 1979.

Maar dat was allemaal 'toen'.
Afgelopen zondag pakten we, omdat die metro richting het zoute water in het westen nog niet reed, de metro maar naar het zoete water in het (noord)oosten. In Nesselande - Rotterdams nieuwste stadsuitbreiding - is sprake van een heuse boulevard en een groot strand aan de rand van de Zeverhuizer
plas. Zeker nu er veel dagen zijn waarop de temperatuur zuideuropese waarden bereikt is daar sprake van Mediterraanse sferen. Volle terrassen, een druk strand en zelfs het gras was voorzien van een zuideuropese gele kleur.

Grappig was dat we op de Nesselandse boulevard een bankje zagen dat vol zat met oudjes, allemaal kijkend naar het strand. "Kijk, zelfs de Benidorm Basterds zijn er", zei Bastiaan. Ik keek ze zo 'ns aan en antwoordde "Volgens mij zijn dit de Nesselande Nastys". 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten