donderdag 25 mei 2017

Moore news

De meesten van ons zullen het wel herkennen. Dat je je tablet of smartphone aanzet en meteen een 'belangrijk' nieuwsbericht te zien krijgt. Zo baal ik er weleens van dat ik zondag nog voor Studio Sport met de samenvattingen begint automatisch een verrassende of sensationele voetbaluitslag op m'n tablet te voorschijn zie komen. Wèg spanning, wèg kijkgenot! Soms gebeurt dit nadat ik eerder op de middag in de auto plotseling - tot verrassing en schrik van mijn medereizigers - nog allerlei vreemde geluiden had zitten maken omdat ik zo gauw de uitknop van m'n radio niet kon vinden toen men ineens de uitslagen begon op te lezen.

Toen ik dinsdagmiddag in een overleg zat floepte er ook zo'n berichtje op toen ik m'n iPad startte: Roger Moore overleden! Ik kon het niet laten dat meteen kenbaar te maken, ergens tussen de agendapunten 'mededelingen' en 'rondvraag' in. Roger Moore was dé James Bond van onze generatie. Ik was 14 toen ik 'The man with the golden gun' in het Dordtse Eurocinema zag en sinds dat moment was ik fan.

Een paar jaar later, nog voor de videorecorders de huiskamers hadden bereikt, draaide men in Kunstmin alle Bondfilms van zijn voorganger Sean Connery; volgens velen een veel betere Bond.

Ik bleef echter een lichte voorkeur houden voor Roger Moore, ookal zag ik wel dat het soms wel erg de slapstick-kant op ging (Moonraker is vergelijkbaar met een slechte Suske en Wiske!). Maar vooral 'The Spy Who Loved Me' en 'For Your Eyes Only' vond ik geweldig, dankzij de schitterende locaties en geweldige actiescenes. Grappig was trouwens dat een van degenen met wie ik in overleg zat zei dat hij die Bond-film met die mooie vrouw zo goed vond (!!!)

Anno 2017 staat in onze kast een keurige rij DVD's met alle films vanaf Dr. No tot en met SPECTRE (maar wie kijkt er nog DVD's?). Moore blijft mijn favoriet, maar alle vertolkers hebben wel iets dat me bevalt. En zeg nou zelf: eigenlijk hebben we in deze roerige tijden met Kim Jong-un en IS alle Bonds tegelijk nodig. Dinsdag eerder op de dag was er in ieder geval al automatisch een berichtje uit Manchester op m'n iPad verschenen dat ik al helemáál niet had willen lezen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten