donderdag 11 mei 2017

A place of movie scenes

We hebben de afgelopen week ons best gedaan om New York op zo veel mogelijk manieren te leren kennen. Ik realiseerde me dat een week daarvoor niet lang genoeg is, maar we hebben ons best gedaan.
De vraag is nu of New York overeenkwam met het beeld dat ik ervan had. Natuurlijk is dat wat we in op het bioscoopdoek en tv zien maar een klein deel van het geheel, maar toch voelde het regelmatig alsof we terecht waren gekomen op de set van films en series (door mijn vader wel eens kort samengevat 'Amerikaanse flauwekul' genoemd). Zo kwamen we met de shuttlebus die ons vanaf JFK Airport naar Manhattan reed door Queens, dat eruit zag als het decor van videoclips of bijvoorbeeld de sitcoms Taxi en King of Queens. En wandelend door China Town en Little Italy leek het alsof daar elk moment een scene van The Godfather 4 zou kunnen worden 'geschoten'. Daarna wees onze gids ons op de locaties waar Seinfeld en Friends ooit waren opgenomen en passeerden we onder meer het gebouw waar Spiderman zijn web spande en de straat waar de thuisbasis van de oude Ghostbusters was. En weer een poosje later realiseerden we ons dat de dierentuin en het treinstation Grand Central dat we bezochten in de animatiefilm Madagascar voorkomen.


Tel daar nog King Kong en Sleepless in Seattle bij op vanwege onze beklimming van het Empire State Building en het beeld is duidelijk: 'A town that is famous as a place of movie scenes' zingt Alicia Keys terecht in 'Empire State of Mind'.


Sowieso heeft New York m'n hart veroverd. We wandelden en luierden in Central Park, brachten een bezoek aan een stand-up comedyshow, ontbeten bij de Subway of een kraampje op straat, maar waren ook live getuige van een flinke knokpartij op straat en passeerden regelmatig (vaak nog jonge) daklozen. Echt New York zoals ik het me voorstelde, met z'n mooie en lelijkere kanten.

We waren overigens voorbereid op grote porties eten en drinken en werden ook op dat punt niet teleurgesteld. Wat wij hier large noemen vinden zij écht small. Maar eerlijk is eerlijk: er zit dan wel bijna letterlijk op elke hoek een 'Subway' of 'Starbucks' (óf een concurrent ervan), er zijn ook mogelijkheden om gezond te eten  (bij 'Pret a Manger' bijvoorbeeld). We kozen er zelf voor om ons te beperken tot de categorie pizza-slides, hot dogs, burritos en hamburgers. Grappig is trouwens wel dat je veel van die snacks zelf kan samenstellen. Op een gegeven moment vroeg ik daarbij een paar schijfjes tomaat op m'n hamburger. Tóch even iets gezonds, dacht ik.
'Al is het natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat', zei ik tegen Bastiaan.
'Jazeker', antwoorde hij, 'een gloeiende bakplaat waar ze weer vet overheen gooien!'
Ik lachte, maar had meteen een goed woord om ons bezoek aan New York City samen te vatten: Vet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten