donderdag 27 april 2017

Stukjes schrijven

Deze week was het exact tien jaar terug dat ik begon met het elke week schrijven van een stukje op deze blog. Vanaf dat moment had ik een reden om het formele ambtelijke taalgebruik dat van 9 tot 5 van mij verwacht werd (en nog steeds wordt) af te wisselen met wat toegankelijkere teksten die ik 's avonds of in het weekend fabriceer. Grappig is dat wanneer ik iets knulligs meemaak (wat zelfs mij wel eens overkomt), m'n kennissen en collega's al gauw zeggen 'o jee, heeft weer iets om een stukje over te schrijven hoor!' Het duurt volgens mij niet lang meer voordat ze doorhebben dat ik helemaal niet zo 'verstrooid' ben als dat het lijkt, maar dat ik het er gewoon om dóe!

Op een gegeven moment ben ik naast die korte stukjes langere verhalen gaan schrijven. In de research, het bedenken, schrijven, vormgeven en promoten van 'Granaatsplinters in het Plafond' (2013), 'Raadsels rondom Dordt' (2015) en 'Tumult in Dordt' (2017) zijn heel veel vrije uren gaan zitten, maar de voldoening is groot. En het leidt tot leuke dingen, zoals de signeersessie van vandaag in een boekhandel in Zwijndrecht. Het solo-schrijfwerk staat in groot contrast met het werken in een grote gemeentelijke organisatie.
Begrijp me goed: ik ben trots om te mogen werken voor de stad van de aanstaande landskampioen, maar alle bureaucratie leidt niet alleen bij burgers maar ook bij de werknemers zelf vaak tot frustratie.

Deze week vierde ik de tiende keer mijn verjaardag sinds ik begon met deze blog. Het viel me overigens op dat veel felicitaties tegenwoordig digitaal zijn (naast al het handenschudden, het zoenen en de 'en hoe voelt dat nou, ouwe?' van m'n zoon). Die digitale gelukswensen zijn trouwens net zo leuk als de andere felicitaties hoor. Mits ze van een mens van vlees en bloed zijn tenminste. Want felicitaties van m'n garage en allerlei websites waarop ik ooit m'n geboortedatum heb ingevuld doen me niet veel. Al is het soms wel handig dat er een voordeeltje aan zit. Dankzij de digitale gelukswensen van de MediaMarkt kreeg ik 5 euro korting, van de Hema kreeg ik een gratis tompouche en bij Bram Ladage kon ik op m'n verjaardag gratis friet halen.
Ik heb me trouwens voorgenomen om snel gewend raken aan woorden als 'korting' en 'gratis'. Ik ben tenslotte 55+!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten