donderdag 7 mei 2015

Toevallig?

'FLITS', zei de adapter van m'n laptop, die daarna meteen op zwart ging omdat de batterij al tijden terug het loodje had gelegd. Gelukkig moesten we in huis nog een andere adapter, van een oude laptop, hebben liggen. 
Ik moest 'm alleen nog even zien te vinden... Tja, ach... laat ik het kort houden: een paar dagen later stond ik bij de kassa van de Media Markt met een nieuw exemplaar in m'n hand € 38,95 te pinnen. En toen ik de dag erna naar iets heel anders op zoek was zag ik letterlijk in het eerste laatje op 'de overloop' dat ik opentrok...: de adapter.

Ik geloof dat iedereen dit soort dingen wel herkent. Maar waarom werkt het zo? Is het toeval?

Over toeval gesproken. Toen een paar dagen terug de oorlog en bevrijding weer volop in de belangstelling stonden besloot ik eindelijk eens 'Het Dagboek van Anne Frank' van de boekenplank te pakken. Ik had het nog nooit gelezen, en vond dat het nu - 70 jaar na de oorlog - wel eens tijd werd.
Het was het afgelopen zondag ook exact 55 jaar geleden dat mijn ouders in het huwelijksbootje stapten. 
En het is dan wel geen kroonjaar, ik vind het wel de felicitaties waard. 
Wat een tijd! En wat is er in al die jaren een hoop veranderd.
Koffie met cake kostte destijds 60 cent. En een menu bestaande uit een salade speciaal, een Wiener Schnitzel, 4 soorten groenten, verse en gebakken aardappeltjes en een ananas-slagroom toetje fl. 6,50. 

Hoe ik dat weet? 
Nou, toevallig vond ik onlangs tussen wat oude papieren een originele offerte van Hotel Statenhof, gericht aan mejuffrouw Megens; mijn moeder. 
In dit hotel, pal naast de plek waar koning Willem Alexander vorige week Het Hof van Nederland heropende, vierden m'n ouders destijds hun bruiloftsfeest.

55 jaar geleden... ik besloot even de googlen om te kijken wat er nog meer gebeurde op 3 mei 1960. Bovenaan de internetpagina verscheen: Opening Anne Frank-huis!
Ik heb nog even naar beneden gescrolld om te kijken of op die dag wellicht ook nog een of andere adapter werd uitgevonden, maar dat bleek nou toevallig weer niet het geval.