donderdag 13 november 2014

Euro-punt uit

Het moet ergens in het begin van de jaren 80 zijn geweest dat ik de Europoint-gebouwen op het Rotterdamse Marconiplein voor het eerst betrad. Ik werkte op het stadhuis aan de Coolsingel en moest voor een vergadering met de tram naar deze kantoorkolos aan de rand van Rotterdam. De metro reed nog niet zo ver in die tijd. Ik weet nog dat ik (met het gezellige, kleinschalige stadhuis in m'n achterhoofd) dacht 'wat ben ik blij dat ik hier niet werk...!'

Maar het is nu eind 2014 en komende maandag neem ik afscheid van diezelfde Europunt-torens, na er in totaal zo'n 22 jaar te hebben gewerkt. In fases neemt de gemeente Rotterdam dit najaar haar intrek in het gloednieuwe megakantoor 'De Rotterdam' naast de Erasmusbrug. De afgelopen weken werd in het oude pand verdieping na verdieping verhuisd en ontruimd, en laat mijn afdeling nou net de op-een-na-laatste zijn die komende week mag vertrekken. Met als gevolg dat we al weken geconfronteerd worden met een steeds groter wordende troep en andere ongemakken.

Want het viel de afgelopen jaren al eerder op dat men ervoor koos minder onderhoud te plegen, maar nu is dat tot een absoluut minimum gedaald. En dus worstelen we ons nu al weken tussen allerlei kasten, stoelen, bureau's en kopieerapparaten in de hal door om te gaan werken in een toren waar de koffieautomaat vaak 'niet thuis' geeft, wc's niet meer doortrekken (of onheilspellend borrelen), zeeppompjes leeg zijn en handdoekautomaten niet meer functioneren.


Oké, de omstandigheden zijn dan wel niet echt 'gallisch' te noemen, maar toch voelen ons een beetje als Asterix. Een kleine nederzetting op de 5e verdieping biedt moedig weerstand tegen alle veranderingen.

Ach, we maken er onderling in de gigantische rommel maar het beste van en houden er terdege rekening mee dat er maandag een bordje op de deur van het gebouw hangt met 'alvast gesloten, regel ergens een ladder en sla een raampje op de eerste verdieping in!'

En dan nu als uitsmijter een voorzet voor het inkoppertje van de week: Ookal zijn ongeveer alle apparaten in deze ambtenaren-torens buiten dienst, wie werken er wel gewoon door?