donderdag 21 februari 2013

Krantenpagina's

Voordat we om half 8 Wilma roepen, nemen Bastiaan en ik elke morgen aan de eettafel het AD even door, terwijl we af en toe een hapje van onze boterham en een slokje jus d'orange nemen. Veel krantenpagina's worden ongelezen omgeslagen (omdat ze me niet interesseren of omdat ik ze later op de dag nog wel lees), maar op verzoek van mijn zoon blijven we in ieder geval altijd even 'hangen' op de pagina met het weerbericht, die met de beursberichten én die met met de strips. Terwijl ik in een ander katern de krantenkoppen snel (en soms de stukjes eronder lees) hoor ik Bastiaan dan bijvoorbeeld zeggen dat het het vandaag het koudst is in Helsinki (-7) en dat hij TomTom ook heeft ontdekt op de AMX-index (+ 0,25%) en zie ik hem gniffelen om strips als De Stamgasten, Pukkels en vooral Dirkjan. Onschuldig vertier dus...

Een paar dagen terug hoorde ik naast me ineens enthousiast 'zooooo! naaaaah zeg' tussen twee happen brood door. Gaat het weer vriezen? dacht ik meteen. Of zakt de AEX dramatisch ver weg of is er een strip een beetje 'op het randje'? Het bleek niets van dat al...

Mijn dertien-jarige zoon had een heel andere pagina ontdekt: die van de Mini's; die kleine advertenties over bijvoorbeeld auto's en onroerend goed, maar ook over erotiek. Sinds die ochtend citeert Bastiaan niet langer De Stamgasten, maar hoor ik - terwijl ik aan mijn jus d'orange nip - 'Hij klimt over het balkon. Buuv is erg blij met hem. Wat groot...!' en dat soort teksten.
Ik laat het maar zo. Het hoort er nou eenmaal bij, denk ik dan. Over een poosje is het nieuwe er vast wel weer vanaf... toch? Maar met enige weemoed denk ik terug aan die onschuldige ochtenden  toen het hoogtepunt nog bestond uit melige strips, de beurskoersen en temperatuurwisselingen in Helsinki.

Ik hoop dat de komende tijd niet alleen de temperaturen omhoog gaan (lente!) en dat de AEX de weg naar boven weet te vinden (weg met die recessie), maar dat ook het niveau aan onze eettafel weer stijgt. Ik weet dat het wat raar en ouderwets klinkt, maar heb tijdens mijn ontbijtje liever een strip met onderbroekenlol dan een striptease in een mini.