donderdag 23 juni 2011

Vieren

Het schooljaar loopt alweer ten einde. Volgende week wordt er al bijna geen les meer gegeven op Bastiaan's school omdat ze de start van de vakantie vieren. Maandagavond hadden we een gesprek met z'n meester over de resultaten van de Cito-toets. In groep 7 krijgen de kinderen de zogenaamde 'entreetoets' die een indicatie geeft van het niveau van het vervolgonderwijs.
Zonder pocherig te willen overkomen: de resultaten van onze zoon verbaasden ons niet. Kort samengevat komt een eindscore van 99% erop neer dat 1% van de kinderen in Nederland hoger scoort. Op sommige deelgebieden (m.n. op het gebied van taal) scoorde hij 100%.

Belangrijker vonden wij andere berichten van de leerkracht, eerder die week. Niet alleen had Bastiaan een fraaie spreekbeurt (over 3D-animatie) in elkaar gedraaid en laten horen en zien, vooral was het knap dat hij zelf een ingewikkelde materie op een vrij eenvoudige manier had weten te vertellen en uitbeelden.

Dat laatste vonden we goed om te horen. Hij is niet zo'n slimste jongetje van de klas dat zich zo wijsneuzerig gedraagt dat de andere kinderen hem daarop aankijken. Sterker nog: de kinderen hingen aan zijn lippen, vertelde de meester ons.

Ook kwam Bastiaan op een dag thuis met een 4 voor Aardrijkskunde. Hij was straal vergeten zijn huiswerk te leren en had zijn allereerste onvoldoende te pakken. Wij vonden het - al klinkt dat misschien gek - goed, omdat hij zich hierdoor realiseert dat ook slimme mannetjes gewoon vieren kunnen krijgen wanneer zij zich niet goed voorbereiden.

Hij weet nu dat hij - ondanks z'n goede Cito-toets - de teugels niet te veel moet laten vieren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten