donderdag 3 maart 2011

Schoon en stil

Steeds meer wordt duidelijk dat een slechte luchtkwaliteit en veel geluidhinder slecht zijn voor de gezondheid. Om die reden staan deze onderwerpen - daartoe ook aangezet door Europese wetgeving - bovenaan het lijstje van belangrijke milieudossiers. De uitstoot door de industrie wordt al jaren lang aangepakt en teruggedrongen (hoewel nog altijd stappen zijn te zetten), maar met name het verkeer is een grote 'boosdoener'. Door bijvoorbeeld schonere motoren, stillere banden en asfalt dat meer geluid absorbeert worden problemen bij de bron aangepakt en daarnaast worden in de binnensteden milieuzones ingesteld en worden geluidwerende maatregelen getroffen bij gevels van woningen.

Het weren van auto's uit de stad is vanuit milieu bezien de meest effectieve maatregel. Dat geeft ruimte om te flaneren over lange wandelpromenade's en geeft kinderen de gelegenheid om - net als vroeger - te spelen op straat! Maar dit is niet reƫel; er zijn immers ook andere, zwaarder wegende belangen, zoals de economie en de bereikbaarheid van de stad.

Overigens was het vroeger met de luchtkwaliteit en geluidhinder in de steden niet beter gesteld dan nu. Onlangs kwam ik tussen wat oude papieren een artikel uit 'De Dordtenaar' van 8 april 1966 tegen, waarin werd aangekondigd dat de trein die via de Krommedijk naar bedrijventerrein 'De Staart' reed zijn laatste ritje ging maken. Op de foto herken ik de Volkswagen Kever van m'n vader, want wij woonden aan de Krommedijk. Kijkend naar de foto herinnerde ik me weer hoe ik als klein jochie die trein voorbij zag, hoorde en voelde komen.

Ik wist niet wat decibellen waren, maar wel hoe een enorme kolereherrie klonk. Ook toen was trouwens al duidelijk dat zo'n trein negatieve gezondheidseffecten had. Want sommigen spraken over 'het treintje Lips' (omdat het naar de slotenfabriek met die naam reed), maar de meeste mensen noemden de trein 'De Moordenaar'. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dat niets met de herrie en luchtverontreiniging te maken had, maar wel met het gegeven dat je goed moest uitkijken met oversteken en met buiten spelen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten